Werken als Facility Coördinator: competenties, salaris, ervaringen en meer

Aan het oriënteren naar een nieuwe baan in facility management? Neem vrijblijvend en gratis contact op en mail naar jessehaarlemmer@hotmail.com voor een professioneel loopbaanadvies!

De functie Facility Coördinator is een veelzijdig beroep waarbij je meerdere competenties nodig hebt om succesvol te worden. Mark de Graaff is werkzaam als Facility Coördinator bij het online warenhuis vidaXL. Hij informeert ons over alles wat je over het beroep moet weten. Zo vertelt hij hoe het is om te werken als Facility Coördinator en over de studie HBO Facility Management plus zijn ervaringen als Facility Coördinator. Tot slot wordt het salaris van een Facility Coördinator nader toegelicht.
Foto’s ter illustratie. Bron: Pexels.com

Levensverhalen de Podcast
Naar inspirerende levensverhalen luisteren? Abonneer dan op Levensverhalen de Podcast op Spotify!
Mark de Graaff
Mark de Graaff vertelt ons alles over zijn beroep als Facility Coördinator bij vidaXL

1. Wat is jouw ervaring met de studie HBO Facility Management?

Je hoort vaak dat Facility Management een studie is die wordt gekozen wanneer de student niet weet wat hij of zij moet gaan studeren. Het argument daarbij is meestal: “Ja, deze studie heeft van alles wel wat en is erg breed”. Veel studenten komen hier op terug, omdat ze na een jaar merken dat dit toch niets voor hen is, omdat ze niet weten welke kant ze ermee op moeten. Dat is begrijpelijk. Voor mij was dit vanaf het middelbaar onderwijs al een bewuste keuze. Ik wilde niets doen met echt pure economie zoals ‘alleen maar’ bedrijfskunde, accountancy of rechten.
De studie Facility Management heb ik op Academie Diedenoort gevolgd aan de HAN in Nijmegen. Ik kijk hier meer dan positief op terug, omdat dit niet alleen een studie is die bij mij paste, maar ook een studie is die (voor mij) steeds interessanter werd.

Het eerste jaar leer je de basis van bedrijfskunde en zie je weinig terug van Facility Management. Maar dit is met veel opleidingen zo. Na het propedeuse jaar rol je het vakgebied in. Dan komt al het meeste van Facility Management aan bod. Waar het bij Facility Management het meest om draait is hospitality en tevredenheid van zowel de klant als de medewerker. Hiermee word je wel plat gegooid om het zo maar te zeggen. Dit moet dus ook wel in je zitten: je moet wel een mensenmens zijn en een sterk empathisch gevoel hebben.

De laatste jaren van de opleiding, dus eigenlijk na de derdejaars stage, gaat het niveau wel een standje omhoog. Hierbij wordt er dieper ingegaan op de stof en krijgt onderzoek doen op HBO niveau een prominente plek. Maar het wordt ook leuk, omdat je bijvoorbeeld bouwkunde krijgt. Dit moet je wel interesseren.

‘Afstuderen in HBO Facility Management is pittig’

Het afstuderen is uiteraard het pittigst. Het is vooral moeilijk om een organisatie te vinden die bij jou past, de juiste begeleiding biedt en ook nog een interessante opdracht voor je heeft. Begeleiding vanuit de school is nog belangrijker. Een goede of slechte verstandshouding met jouw begeleider kan het afstuderen maken of kraken.

Over het algemeen ben ik heel erg te spreken over de opleiding. De diversiteit, de theorie en de praktijkopdrachten zijn aspecten die het voor mij leuk hebben gemaakt.

2. Waarom ben je Facility Coördinator geworden?

Ik heb de ambitie om uiteindelijk door te groeien als Facility Manager. Maar hiervoor heb je, vind ik, meerdere jaren werkervaring voor nodig. De meesten beginnen volgens mij als facilitair medewerker, supervisor of coördinator. Allemaal verschillende benamingen, maar volgens mij doe je allemaal bijna hetzelfde werk.

Waarom ik dit ben geworden vind ik moeilijk te beantwoorden. Dit is naar mijn mening zoals ik al zei een startersfunctie. Een leuke startersfunctie in mijn geval. Voordat ik werd aangenomen, was het de vraag of ze het Facilitair Coördinator of Assistent Facility Manager gingen noemen. Als assistent ondersteun je, volgens de organisatie, de manager. Maar in dit geval kreeg je als coördinator dan, echt de taak om meerdere facilitaire vraagstukken zelf op te pakken en uit te zetten.

3. Wat doe je als Facility Coördinator?

Als Facility Coördinator ben je een soort, heel zwart op wit gezegd, doorgeefluik. Dit is natuurlijk helemaal niet zo, maar zo verwoord ik het. De manager houdt zich bezig met strategische keuzes en bewaard het overzicht. De coördinator krijgt taken opgelegd van de manager en vanuit de organisatie. Dit verschilt denk ik ook per organisatie. Bij mij in de organisatie is het zo dat we de facilitaire organisatie aan het opzetten zijn. Dus naast het inkopen van alle facilitaire diensten zoals catering, schoonmaak, beveiliging, koffie. Daarbij doe ik zelf ook nog het boeken van vluchten, plannen we de interne verhuizing en los ik hier en daar kleine vraagstukken op. Ik zit in ieder geval nooit stil.

Facility Coördinator

4. Hoelang ben je al werkzaam als Facility Coördinator?

Ik ben sinds 3 juli 2017 in dienst als Facility Coördinator bij vidaXL in Venray. Hiervoor heb ik heel lang gewerkt in de horeca en voor een korte periode bij Nespresso.

5. Vind je je baan als Facility Coördinator zwaar?

Ik vind dit lastig te beantwoorden. Het is fysiek gezien niet zwaar. Zo lang je genoeg slaapt, goed eet en beweegt, blijf je gezond en fit. Mentaal kan het soms wel een zwaar zijn. Omdat je je dagelijks met zo veel verschillende onderwerpen bezig houdt, vraagt dit soms wel veel van je hersenen. Je moet overal aan denken. Je moet ook wel tegen een stootje kunnen, omdat facility heel cru gezegd soms een ondankbaar beroep is.

Dit doet men niet bewust, maar je hoort mensen vaak alleen wanneer de dingen fout gaan. Mensen vergeten soms denk ik wel eens hoe belangrijk Facility Management in een grote organisatie is. Een goede facilitaire organisatie zorgt ervoor dat het primaire proces soepel kan blijven draaien, omdat je op facilitair gebied zo goed mogelijk je best doet om het iedereen naar hun zin te maken en de tevredenheid hoog houdt. De Facility Coördinator zorgt er eigenlijk voor dat zowel de externe als de interne klant, de medewerker dus, heel graag zijn werk bezoekt.

Dus ja, of het werk zwaar is… Mentaal kan het soms slopend zijn. Soms kom je tijd te kort en dan lig je in de avond nog wel eens na te denken over van alles en nog wat.

6. Hoe word je Facility Coördinator?

Je wordt Facility Coördinator door te solliciteren. Nee, flauw. Ten eerste heb je een opleiding nodig in Facility Management of iets in de richting van Hotel Management. Of gewoon heel veel ervaring op dit gebied. Vaak doet een medewerker van een bedrijf alle facilitaire taken erbij en rolt hier dan zo in en bouwt ervaring op. Dit kan tot op een zekere bedrijfsgrootte. Daarnaast heb je zeker bepaalde competenties nodig. Het hele vak facility draait om hospitality. Dit moet in je zitten. Als het je niet boeit dat anderen zich op hun gemak moeten voelen, en je mist dit stukje empathie, dan is dit niks voor jou. Klein voorbeeld: een ober die van nature niet wil dat de gast blij en tevreden is en zo snel mogelijk zijn eten en drinken heeft, moet geen ober worden. Dit geldt zo ook voor het vak facility.

Andere competenties zijn:

• Planmatig
• Financieel inzicht
• Aansturend vermogen
• Leiderschap
• Besluitvaardigheid
• Ad hoc kunnen zijn
• Onderhouden van klantrelaties

werken als Facility Coördinator

7. Hoe ben jij er achter gekomen dat je Facility Coördinator wilde worden?

Hier kom je denk ik niet echt achter. Zoals ik al zei wilde ik vanaf de havo dit vak gaan studeren en waar ik dan zou belanden was toen nog geen issue. Je kunt overal terecht met dit vak. Van de zorg tot aan grote winkels tot aan logistieke bedrijven. Vanaf een bepaald aantal vierkante meter en medewerkers is facility management gewoon nodig. Dit is dus een startersfunctie waarbij je vanzelf doorgroeit.

8. Wat zijn jouw talenten en hoe wist je dat dit past bij een beroep als Facility Coördinator ?

Ik houd erg van organiseren en wil altijd alles tot in de puntjes geregeld hebben voordat ik ergens aan begin. Ook binnen mijn vriendengroep wil ik altijd degene zijn die het geheel beheerd. Ik zoek de dingen uit, ik regel de taxi, ik houd de sleutel van het kluisje bij. Zo lijkt het alsof ik een enorme control freak ben, maar dat ben ik niet. Ik vind dit oprecht leuk om te doen. Vandaar dat facility ook wel bij mij past. Laat mij maar op onderzoek uitgaan en uitdenken.

8. Waar bestaat jouw dagindeling als Facility Coördinator uit?

Mijn dagindeling als Facility Coördinator bestaat voornamelijk uit vergaderingen, offertes, het oplossen van ad hoc vraagstukken, reizen boeken, wagenpark beheren, bestellingen en nog tientallen andere dingen.

Facility Coördinator

9. Wat zijn de voordelen van jouw beroep als Facility Coördinator?

De voordelen zijn in mijn geval dat ik heel erg los wordt gelaten binnen de organisatie. Ik mag zelf op onderzoek uitgaan en offertes aanvragen. Uiteraard overleg ik dit altijd met mijn manager. Hij is heel erg goed in onderhandelen en dit is nog niet mijn sterkste punt. Verder vind ik het gewoon heel leuk werk, omdat je dag nooit bestaat uit alleen maar hetzelfde.

10. Wat zijn de nadelen van jouw beroep als Facility Coördinator?

Nadelen zijn dat het soms heel veel van je denkvermogen vraagt. Omdat er door de dag heen altijd wel weer kleine taakjes tussendoor komen die gedaan moeten worden. Dit kan soms erg hinderlijk zijn, omdat je dan je werk weer even moet laten liggen voor wat anders.

11. Heb je tips voor mensen die Facility Coördinator willen worden?

Ik denk dat mensen die voor de studie en dus het vak hebben gekozen wel weten waar ze aan beginnen. Je moet stressbestendig zijn, vooral in ad hoc situaties. Ook is het een tip om niet in begin zelf onderhandelingen aan te gaan. Doe dit altijd samen met iemand die hier goed in is. Wanneer je even niet goed op let, kan je dit geld kosten. Doe ook altijd goed onderzoek naar hetgeen wat je wilt gaan aanbesteden. Heb je die kennis niet, zorg dat je die krijgt of zoek iemand op die er verstand van heeft. De meeste contracten lopen uiteen van 1 tot 5 jaar, en dan wil je natuurlijk wel iets goeds op papier hebben staan.

12. Wat kunnen valkuilen zijn als je Facility Coördinator wil worden?

Er zullen zich denk ik weinig valkuilen voordoen wanneer je bij de juiste organisatie zit. Want wanneer de organisatie niet bij jou past, dan ga je het moeilijk krijgen. Ik zal zelf nooit bij een overheid of zorginstantie gaan werken, omdat ik niet met bureaucratie om kan gaan.

13. Heb je algemene carriëretips voor (jonge) ambitieuze mensen?

Doe vooral alleen dingen waar je echt achter staat. Een verkeerde studie kiezen is al erg, maar  een baan vinden in iets wat je niet leuk vindt is nog erger. Zelfreflectie is hierin heel belangrijk. Doe je wel hetgeen wat je leuk vindt? Past dit wel bij je? Kan ik het aan wat van mij gevraagd wordt? Dat zijn vragen die je jezelf zou moeten stellen. Zelfreflectie is voor sommigen moeilijk. Hiervoor kun je ook altijd met een coach praten.

14. Wat is de grootste blunder die je hebt gemaakt en wat was hier het meest leerzame van?

Op de werkvloer heb ik nog niet echt een hele grote blunder gemaakt. De enige blunder die ik heb gemaakt is op basis van miscommunicatie tussen mij en de leverancier. Mijn les hieruit is dat je echt alles duidelijk op papier hebt staan voordat je ook maar ergens een krabbel onder laat zetten. Loop dit dan ook altijd na met je leidinggevende en nogmaals met de leverancier. Maak lijstjes met eisen en wensen en maak een overzicht van dat wat je aanbesteed en kijk of dat overeenkomt met de offerte.

15. Blijft je baan uitdagend?

Mijn baan als Facility Coördinator is zeker uitdagend. Dit komt dus omdat geen dag hetzelfde is. Daarnaast zitten wij momenteel in een leuk stadium. Ik ben samen met mijn manager de facilitaire dienst aan het opzetten en daar komt heel wat bij kijken. Ook gaan wij eind 2017 verhuizen naar een nieuwbouw pand dat twee keer zo groot is als ons huidige pand. De verhuizing doen wij zelf. Samen met twee andere collega’s gaan wij dit organiseren. Heel gaaf!

16. Wat zijn je ambities voor de toekomst binnen of buiten dit beroep?

Ik zie mezelf uiteindelijk wel in een managementfunctie. Ik wil mezelf altijd blijven ontwikkelen en dat is de ambitie die ik op zakelijk gebied zeker heb.

17. Hoe blijf jij jezelf ontwikkelen als Facility Coördinator?

Ja, gewoon blijven doorgaan denk ik. Facility management staat sowieso nooit stil. Maar na verloop van tijd wil ik zeker steeds meer verantwoordelijkheid op mij nemen, meer leiding geven en mij ook op dat gebied ontwikkelen.

18. Heb je sollicitatietips voor Facility Coördinatoren?

Bereid je sowieso altijd goed voor op een sollicitatie. Weet waar je over praat, doe onderzoek naar de organisatie en naar de functie waarvoor je solliciteert. Kijk welke competenties je ervoor moet hebben en kijk kritisch naar jezelf of je hieraan voldoet. Durf ook zeker te zeggen waar je niet goed in bent en waar je in wilt groeien. Want het kennen van je eigen zwaktes is ook een hele sterke eigenschap.

Salaris Facility Coördinator

Het salaris van een Facility Coördinator hangt af van zaken als: ervaring, verantwoordelijkheid, opleidingsniveau en de organisatie. Een startende Facility Coördinator op WO niveau kan tot €3000,- bruto verdienen. Dit kan oplopen tot €7250,- bruto per maand. Het loon ligt wat lager wanneer je een studie Facility Management op het MBO of HBO hebt gevolgd.

Salaris Facility Coördinator

Bedankt voor het uitlichten van je beroep Mark!

Wil je graag jouw baan uitlichten of wil je juist dat er een andere baan wordt behandeld op Beroepenkompas.nl? Stuur me dan een berichtje!

3 gedachten over “Werken als Facility Coördinator: competenties, salaris, ervaringen en meer”

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *