1. Wie is Jacco Bijker?
Ik ben 36 jaar, getrouwd met Anja en vader van Annemijn (3 jaar). Ik woon in Hardenberg en ben geboren en getogen in het mooie Vechtdal. Na mijn MAVO opleiding heb ik de MBO opleiding internationale groothandel gevolgd omdat ik vertegenwoordiger wilde worden. Na deze opleiding ben ik aan de slag gegaan in de retail bij een familiebedrijf en heb ik meegewerkt aan de groei van dit bedrijf. Tijdens de vijf jaar dat ik er gewerkt heb zijn er 10 winkels geopend. In het begin stond ik in de winkel en verrichte ik er hand-en span diensten er omheen, geleidelijk aan veranderde mijn rol naar (commercieel) bedrijfsleider en stuurde ik de filialen aan.

In 2014 besloot ik voor mezelf te beginnen
Op een gegeven moment het besluit genomen om toch een HBO studie te gaan volgen en zo ging ik weer fulltime naar school. Na enkele omzwervingen heb ik eind 2014 besloten om voor mezelf te beginnen en heb ik SalesEngines opgericht. Ik werk graag samen vanuit een open houding en hou ervan om te pionieren. Ik vind het belangrijk om in mijn werk concrete resultaten te boeken waarbij niet alleen de euro’s tellen en vind het gaaf als ik mijn steentje bij kan dragen aan de persoonlijke groei van de mensen om mij heen. Tot slot mag ik graag een potje zaalvoetballen en leef ik vanuit een christelijke overtuiging.
2. Kunt u wat vertellen over uw organisatie SalesEngines?
Ik heb SalesEngines in september 2014 opgericht vanuit mijn wens om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan en werk te maken van mijn passie, sales. Nu denk je misschien, wat is dat dan, passie voor sales? Nou, dat is niet iets wat ik zes jaar geleden zo helder en duidelijk kon vertellen zoals ik dat nu kan. Maar als je je oriënteert in de zoektocht naar een nieuwe baan goed om over na te denken.
Ik vond (en vind nog steeds) het ‘spel’ om een ander zo ver te krijgen dat hij of zij voor jouw aanbod of idee kiest, het beïnvloeden en overtuigen van die persoon en door de juiste vraagstelling je (potentiële) klant heldere, nieuwe inzichten te geven supergaaf! Je klant verder helpen en daardoor jouw doelen waarmaken, dat geeft mij echte voldoening en daardoor maak ik werk van mij passie voor sales.
Blijf jezelf altijd ontwikkelen!
Hier ben ik vandaag de dag dan ook nog steeds mee bezig. In het begin verkocht ik advertentieruimte, waarna ik al snel door diverse bedrijven ingehuurd werd om door telefonische acquisitie bezoekafspraken te maken voor mijn klanten. Langzamerhand kwam daar projecten als verkoopcoaching, verkoopstrategie ontwikkeling en marketingadvies bij. In 2016 heb ik een post-HBO salesopleiding gevolgd om mijzelf verder te ontwikkelen als verkoopexpert. De combinatie van veel praktijkervaring en theorie is een slimme zet geweest en heeft me veel gebracht.
Een tip aan de lezer: als je ergens aan de slag gaat, blijf in jezelf ontwikkelen en investeren.
3. Wanneer ben je begonnen met salestraining?
In de zomer van 2018 heb ik mijn kennis, kunde en ervaring omgezet in een praktische salestraining die ik de DRS methode heb genoemd. DRS staat voor Doel, Route, Succes waarbij ik deelnemers in acht stappen train om aan de hand van een helder Doel, hun beste Route te kiezen om Succesvol structureel nieuwe klanten te vinden om omzetgroei te realiseren. Het is supergaaf om te zien dat je andere ondernemers en salesprofessionals kan helpen door je kennis over te dragen waar zij door groeien. Dat geeft echt een enorme kick. Inmiddels heb ik DRS verkoop coaching ook gelanceerd wat een logisch vervolg is en een welkome aanvulling op de training. Inmiddels staat de inschrijving weer open voor de volgende groep dit najaar (september).
Ik heb geen personeel in loondienst maar werk wanneer nodig samen met een aantal ondernemers met ieder hun eigen expertisegebied binnen het sales & marketing vakgebied. Daardoor spreid ik mijn kansen en leer je continue van- en met elkaar.
4. Waarom bent u ondernemer geworden?
Mijn eigen koers volgen en de vrijheid. Zelf bepalen welke kant je opgaat en mijn ideeën werkelijkheid maken.
Ik wist dat mijn passie en ervaring in de verkoop lagen. Tegelijk trok de vrijheid van het ondernemen me en was het financieel gezien mogelijk om de stap te zetten en risico te nemen. Ik stond eigenlijk helemaal niet stil bij de risico’s destijds, ik heb daar nooit zo zwaar aan getild. Ieder bedrijf wil wel meer verkopen, als je bereidt bent om dat op basis van no cure no pay te doen dan zijn er voldoende kansen was mijn gedachte toentertijd.
5. Wat is het grootste pluspunt van ondernemer zijn?
Iets bouwen wat echt van jezelf is, waarmee je anderen helpt en die daar ook met plezier voor betalen. Dat vind ik echt gaaf.
6. Wat is een minpunt?
Er is altijd een bepaalde druk. Je moet presteren, omzet weten te maken. Als je persoonlijk niets doet staat alles stil, direct of na verloop van tijd.
7. U werkt met de zogenoemde DRS-methode, wat is de DRS-methode precies?
De DRS Methode is een verkooptraining speciaal voor ondernemers en salesprofessionals van MKB bedrijven tot ± 30 medewerkers. Denk hierbij aan:
- Zakelijk dienstverlening
- Leveranciers gericht op de (maak)industrie
- Adviseurs en consultants
- ICT
- Maakbedrijven
Aan de hand van een helder Doel, kiezen de deelnemers hun eigen Route om Succes te behalen en borgen o.g.v. omzetgroei en nieuwe klanten vinden. Dat is de rode draad in de training.
Ondernemers en salesprofessionals in deze bedrijven hebben gezonde groeiambities maar worden vaak door de waan van de dag geleefd en hebben naast de verkoop gerelateerde werkzaamheden nog veel meer taken te verrichten. Wat ik gezien heb is dan men vrij snel het benaderen van potentiële klanten of markten (waarmaken van de groeiambitie) uitstelt. Als dit wel gebeurd wordt dit veelal op een ongestructureerde manier uitgevoerd. Ook ontbreekt het bij deze bedrijven aan de juiste verkoop en marketing vaardigheden, tools en technieken, waardoor een gezonde groeiambitie een stille dood sterft.
En dat is jammer want door wél die structurele aandacht te geven aan de instroom van nieuwe klanten groeit een bedrijf in een stabiel tempo waardoor de continuïteit van het bedrijf veiliggesteld wordt. Daarnaast worden de ambities en missie van het bedrijf of ondernemer waargemaakt wat een gezonde flow en weerslag heeft op klanten, medewerkers en overige stakeholders.
8. Wie heeft de DRS Methode ontwikkeld?
De methode is door mijzelf ontwikkeld op basis van mijn kennis, ervaringen als interim sales professional en bestaat uit acht modules. Ik was in mijn interim rol bij diverse bedrijven in compleet verschillende sectoren verantwoordelijk voor het aanjagen en initiëren van groei door middel van structureel aantrekken van nieuwe klanten wat mijn klanten letterlijk tonnen omzet opgeleverd heeft. Deze ervaring aangevuld met een gezond portie saleskennis vanuit opleiding (post-HBO) maakt het tot een salestraining die:
- Modulair is opgebouwd en daardoor speciaal voor ondernemers die zelf hun eigen sales doen;
- De inhoud van de training omvat het gehele salesproces: van propositie tot acquisitie tot sluiten van de deal;
- Leert de ondernemer gedoseerd in acht stappen nieuwe klanten vinden;
- Zeer praktijkgericht (vanuit mijn jarenlange ervaring op de vloer);
- Eén op één coaching om eventuele blokkades samen om te zetten naar resultaat;
- Gericht op omzetgroei & aantrekken van nieuwe klanten.
De DRS Methode bestaat als gezegd uit acht modules waarin deelnemers stap voor stap de kennis, kunde en vaardigheden ontwikkelen om hun groeiambities waar te maken. Iedere module wordt klassikaal in één dagdeel behandeld.
De frequentie van bijeenkomsten is om de twee a drie weken, zodat de opgedane kennis in een rustig tempo toegepast kan worden. De focus ligt op het toepassen van de theorie op de eigen praktijksituatie, het ontwikkelen van verkoop vaardigheden en uiteraard omzetgroei en winst. Tussen de bijeenkomsten door worden de deelnemers individueel gecoached o.b.v. hun eigen wensen, persoonlijke profiel vanuit een assessment en de thema’s die in de modules worden behandeld.
Voor veel meer informatie kijk op de informatiepagina over de DRS methode.
9. Hoe ziet u de toekomst van sales?
Sales is mensenwerk en persoonlijk contact tijdens een verkooptraject zal ook altijd kernelement blijven en doorslaggevend zijn.
Ik ben er heilig van overtuigd dat als je een goed product hebt die een probleem oplost of een ambitie waarmaakt, je een scherpe doelgroep afbakent en deze pro actief, met een onderscheidende boodschap, benaderd je uitermate succesvol kan zijn, nu en in de toekomst.
Kern daarin is dat je je markt zo goed kent dat je jouw doelgroep aan de hand meeneemt om een probleem, waar ze zichzelf nog niet eens bewust van waren, op te lossen met jouw product of dienst. Een mooie uitspraak van Henry Ford bekrachtigt dit ook:
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”
Dit neemt niet weg dat bedrijven ook slimme tools en technieken zullen gaan inzetten om effectiever, deels geautomatiseerd, sales te bedrijven en de samenwerking tussen sales & marketing zullen verbeteren.
De praktijk laat zien dat veel bedrijven nog niet weten welke mogelijkheden vandaag de dag op dat gebied beschikbaar zijn. Mijn doelgroep (de kleinere MKB bedrijven) nog veel minder als midden en/of groot MKB. Daar liggen ook kansen om groei te realiseren.
10. Wat is volgens u het meest waardevolle wat MKB bedrijven bij uw training leren?
Ze leren hoe ze structureel (aandacht geven om) nieuwe klanten aan te trekken in de drukte van elke dag. Daarbij ook hoe ze dit voor elkaar krijgen met inzet van de best passende middelen en technieken, die ook passen bij hun branche, persoonlijke voorkeuren en situatie.
11. Heeft u tips voor young professionals die aan het start van hun carrière staan?
Als je nog niet weet wat je precies wil; volg je hart en kijk welke elementen iedere keer weer terug kwamen in de dingen die je hebt gedaan. Niet alleen bijbaantjes maar ook in de activiteiten die je ondernam met vrienden of familie. Er zijn ongetwijfeld elementen die overeenkomen waar je waarschijnlijk plezier in hebt. Daar zit waarschijnlijk je passie. En werk waarin jij je passie kwijt kan hou je het langste vol en geeft t meest voldoening.
Weet je wat je wil? Ga ervoor en volg ook je hart. Geef niet op als het even niet lukt. Je leert overal van, het meeste van tegenslagen. Luister naar mensen die jouw ambities snappen of in een functie werkzaam zijn die jou gaaf lijkt.
12. Wat was de beste tip die u in uw carrière heeft gekregen?
De beste tip kreeg ik van mijn vader. Hij moedigde mij aan om na mijn MBO opleiding in mijzelf te blijven investeren door een HBO studie te gaan volgen. Dat heb ik niet direct gedaan maar na verloop van tijd toch waar gemaakt. Zijn redenering was dat als je het kan, het je meer keuzevrijheid geeft in je latere carrière. Dat was ik niet direct, maar achteraf gezien, helemaal met hem eens.
Ook las ik ergens eens dat het goed is om te coachen en gecoacht te worden. Uit ervaring weet ik inmiddels dat je leercurve daar enorm van groeit en je ook je klanten en je omgeving daar veel voordeel van kunnen hebben.
Bedankt voor het interview Jacco Bijker!
Wil je graag jouw baan of iets anders met ons delen of ken je iemand die zijn expertise wil delen? Stuur me dan een mail!
