Hoe word je een LinkedIn influencer? Expert Ginger Lebbink geeft je tips!

Ginger Lebbink is een echte pionier op LinkedIn. Zo heeft hij vanuit zijn interesse en fascinatie voor het platform een onderneming opgericht die zich onder andere focust op contentmarketing op LinkedIn. Dit doet hij samen met LinkedIn Influencers van het platform. Ginger vertelt zijn verhaal en geeft je tips om ook het optimale uit je LinkedIn te halen.

LinkedIn Beroepenkompas

Volg ons nu ook op LinkedIn!

1. Wie is Ginger Lebbink?

Ik woon in Amstelveen, ik ben 44 jaar en mijn beroep is manager en ondernemer van een aantal bedrijven. Mijn achtergrond is dat ik tot mijn 35e voor grote bedrijven (ING en DHL) heb gewerkt in de sales en marketing.

Vanaf mijn 35e ben ik gaan ondernemen. Toen kwam ik met LinkedIn in aanraking. Dat vond ik zo interessant dat ik al mijn tijd daar op ging richten. Toentertijd was LinkedIn saai, maar ik vond de kwaliteit van de feed, ten opzichte van bijvoorbeeld Facebook, veel beter. Ik heb een exacte achtergrond, want in de familie hebben wij wiskundigen. Ik had dus snel door wat wel en niet goed werkte op LinkedIn.

Hoe merkte je dat?

Sinds januari 2018 kreeg ik veel extra volgers op LinkedIn en zagen steeds meer mensen mijn content. Het eerste halfjaar gebruikte ik LinkedIn als ‘normale gebruiker’. Vervolgens ben ik een aantal cursussen en workshops over LinkedIn gaan volgen. Sindsdien is mijn gebruik veranderd. Op het moment heb ik 23.000+ volgers op LinkedIn.

Ginger Lebbink

2. Kunt u wat vertellen over uw bedrijf GrowLarge?

GrowLarge houdt zich vooral bezig met contentmanagement voor bedrijven op LinkedIn. Denk hierbij aan het maken, beheren en plaatsen van content. Daarbij heb ik een aantal labels die zich allen richten op contentmarketing op LinkedIn:

LInfluencers:

Dit is een influencermarketing agency. Via dit kanaal kunnen bedrijven LinkedIn influencers inhuren voor promotie van product of dienst. Op het moment hebben we 16 influencers in ons bestand.

We focussen ons steeds meer op bekende Nederlanders. Zo zijn Tim Coronel en Emile Ratelband onderdeel van ons team. Dit gaan we op korte termijn uitbreiden.

GoBC

GoBC is een businessclub waarin offline en online worden gecombineerd. Tijdens de (offline) business club komen wij tweewekelijks bij elkaar. Naar aanleiding van deze vergadering wordt er na twee weken online nog gecontroleerd door de voorzitter van de businessclub of de leads zijn opgevolgd.

SEOsea

Hierin doen wij hosting, online marketing (SEO en SEA) en design van websites voor ondernemingen.

BOV

Dit is een damesplatform wat we deze maand hebben overgenomen. Dit gaat zowel de businessclub helpen wat net als alle andere platforms is gefocust op LinkedIn. Maandelijkse en landelijke inspiratiedagen organiseren, interactie via de website.

Next Research

Daarbij zijn we een samenwerkingsverband met Next Reserach aangegaan. Dit is een segmentatiebedrijf, en dat gaan wij inzetten voor onze klanten om beter voor hen te kunnen segmenteren. Op deze manier kunnen we nog beter achterhalen welke content en de bijbehorende influencer we kunnen inzetten op LinekdIn.

Toen ik 10 maanden geleden aan mijn netwerk op LinkedIn deelde dat ik mijn geld wilde verdienen met LinkedIn, vonden zij dit een belachelijk plan.

Ginger Lebbink
Ginger Lebbink met Emile Ratelband.

3. Kun je goed leven van je ondernemingen?

Ja, dat kan ik zeker. LinkedIn is hip en niet meer stoffig. Daardoor kun je het platform ook gebruiken voor influencermarketing. Toen ik 10 maanden geleden aan mijn netwerk op LinkedIn deelde dat ik mijn geld wilde verdienen met LinkedIn, vonden zij dit een belachelijk plan.

Zonder arrogant te willen zijn, ik heb een goed stel hersenen dus ik kan goed beredeneren. Ik zag dat er vrijwel geen concurrentie was. Nu beginnen de BN’ers zich aan te sluiten en mij proactief op te bellen. Ze geven aan dat ze de LinkedIn trein niet willen missen. Ik kijk met veel vertrouwen naar de toekomst!

We merken dat influencer een soort verboden term is op LinkedIn.

4. Welke ontwikkelingen en trends op LinkedIn kom je tegen?

We merken dat influencer een soort verboden term is op LinkedIn.

Een verboden term?

Er heerst een stigma op. Wanneer je jezelf influencer noemt op LinkedIn zijn er veel mensen die negatief reageren op het bericht. Zij hebben geen weet wat een influencer inhoudt. Ik denk dat dit komt omdat zij zich er niet in verdiept hebben.

Het biedt echter wel weer meer aandacht waar wij goed op gedaaien. Zo hebben we in januari alleen al tientallen ‘slots’ verkocht. Eén slot is één bericht.

5. Hoe word je een LinkedIn influencer?

Je engagement moet op peil zijn. Dit is waar het allemaal om draait. Dus dat betekent dat je veel interactie op je content krijgt. Stel je hebt veel volgers maar je krijgt nooit engagement, dan is het niet interessant voor een adverteerder. Een adverteerder wil een product onder de aandacht brengen. Dan is engagement essentieel. Dus het gaat niet perse om het aantal volgers.

Hoe meet je dan de engagement?

Daar heb je een formule voor. Namelijk: input gedeeld door views x 100(%). Dus stel ik heb 10 likes en dit wordt 1000 keer gelezen. Dan is 10 (likes) gedeeld door 1000 (views) x 100 = 1% engagement. De influencers die onderdeel van Linfluencers zijn zitten meestal rond de 3%.

Is volgens deze formule een like dan net zoveel waard als een reactie of het delen van je bericht?

Nee. Een like heeft de waarde van 1 punt. Comment heeft de waarde van 3 punten. Dan heb je nog tags en dat is 5 punten en een deelactie heeft de waarde van 10 punten. Vervolgens tel je de punten op en dat is de totale input.

Vanaf welk percentage spreek je over veel engagement?

Boven de twee á drie procent.

6. Wat is het verdienmodel voor zowel de influencer als voor LInfluencers?

Wanneer een adverteerder zich meldt om een product of dienst onder de aandacht te brengen, kijken wij welke influencer van ons het beste de wens van de klant kan vervullen. Vervolgens wordt het bedrag dan verdeeld onder mijn bedrijf LInfluencer en de influencer.

En wat is dan de verdeling hiervan?

De influencer krijgt het meerendeel van het bedrag. Het overige percentage gaat naar LInfluencers.

Het enige waar wij naar kijken is engagement. Wanneer dit op peil is, kom ik graag met je in contact!

7. Hoe helpt GrowLarge de influencer hierbij?

Wij helpen met het binnenhalen van de opdrachten en de contentmanagement. Wij leveren de content klaar bij onze influencers. Vervolgens kijken de influencers of zij deze tekst nog willen aanpassen, voordat zij het publiceren.

8. Hoe word je een LinkedIn influencer bij LInfluencers?

Het enige waar wij naar kijken is engagement. Wanneer dit op peil is, kom ik graag met je in contact!

Ginger Lebbink

9. GrowLarge werkt met een A B C formule, wat houdt dit in?

De ABC formule is een formule wat ik heb ontwikkeld. Het toont aan dat er verband is tussen de zoekresultaten, profielbezoeken en de weergave van je bijdragen. De ABC formule beschrijft hoe je meer profielbezoeken krijgt, hoe je meer views op je bijdrage krijgt en hoe je meer bezoekers op je profiel krijgt.

Wanneer deze zaken op orde zijn, dan kom je in een opwaartse spiraal. Zo zit Rob Mes bijvoorbeeld al twee jaar in deze opwaartse spiraal.

10. Hoe benut je je netwerk op LinkedIn optimaal?

Door zichtbaar te zijn. Aan de hand van (afwisselnde) posts. Naast een goed ingevuld profiel is dit veel belangrijker. Door regelmatig te posten en door verstand te hebben van LinkedIn. Het is belangrijk dat je een leuke en spannende tijdlijn hebt.

Onderwerpen die je kunt behandelen zijn bijvoorbeeld: persoonlijke successen, eerlijkheid, transparantie, humor en ontspanning zijn allemaal zaken die goed lopen. Op het moment heb ik bijvoorbeeld een filmpje gepost die 13.000 likes en 450.000 views heeft.

11. Ik wil Beroepenkompas populair maken op LinkedIn, heb je hier tips voor?

Door net als je persoonlijke profiel frequent te posten, denk aan een paar keer per week en door afwisselen in inhoud en vorm. Oftewel dat je, net als je persoonlijke profiel, een leuke en spannende tijdlijn hebt.

De ene keer met plaatje en de andere keer zonder plaatje. Je gaat vanzelf merken wat wel en wat niet werkt. Wanneer je dit doorhebt, kun je zelf gaan tweaken.

12. Wat is de beste tip die u in uw carrière heeft gekregen?

Op LinkedIn ook platte tekst gebruiken. Dit is een post zonder link of afbeelding. Mijn berichten die het meest viral zijn gegaan zijn gewoon platte tekst. Als je dat niet gebruikt mis je een essentieel deel van je berichtgeving. Jeroen Veen heeft mij deze tip gegeven.

13. Heeft u tips voor young professionals die aan het start van hun carrière staan?

Geef LinkedIn dezelfde aandacht als Facebook en Instagram. Als je dat doet, dan ben je goed op weg, want de shift op de markt gaat meer op LinkedIn en gaat afscheid nemen van Facebook en Instagram.

Ginger Lebbink

We willen Ginger Lebbink graag bedanken voor het interview!

Wil je graag jouw baan of iets anders met ons delen of ken je iemand die zijn expertise wil delen? Stuur ons dan een mail!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *