Deze week een uitgebreid interview met Hans Breuren. Hans werkt al 40 jaar bij de Rabobank. Op het moment is hij werkzaam als Risk Control Partner Bedrijven. In dit interview vertelt hij onder andere wat zijn functie bij de Rabobank inhoudt en geeft hij tips aan mensen die de ambitie hebben om voor de Rabobank te gaan werken. Veel leesplezier!

1. Wie is Hans Breuren?
Ik ben Hans Breuren, 58 jaar oud. Dit jaar 30 jaar getrouwd met Carolien en met onze twee kinderen Lars (23) en Nina (17) hebben we een fijn gezin. Hobby’s zijn: geschiedenis, science fiction, tuinieren, smurfen, theater en naar de bioscoop gaan.

2. Je werkt al bijna 40 jaar voor de Rabobank. Hoe houd je het werk leuk, interessant en uitdagend?
Gewoon lekker doorgaan zou ik zeggen!
Door dingen te doen en te leren en daar vervolgens beter in te worden, krijg je er lol in en haal je er voldoening uit. Passie is niet een baan, een sport of een hobby. Het is de intense kracht van je aandacht en energie die je geeft aan wat er dan ook om vraagt op dit moment.
Het gaat erom dat je voor jezelf goed weet welke koers je vaart en hoe je jezelf blijft ontwikkelen om die koers vast te houden. En dat je een omgeving zoekt die daar het beste bij past. Ik hou het graag klein en bij mezelf, daar heb ik invloed op. Past bij de spreuk ‘denk groot, doe klein’.
Ik geloof in de kracht van een coöperatie: samen werken aan ontwikkeling van klanten, collega’s en mezelf. De kleuren van de bank staan hiervoor symbool. Ik heb een vrije vertaling voor de kleuren van de Rabobank: blauw staat voor het hoofd (zakelijkheid) en oranje voor het hart (menselijkheid). Dit is een mooie balans!
- Focus op kwaliteit. Samen verbeteren voor een betere klantbediening.
- Continu blijven ontwikkelen. Verleden, heden en toekomst gaan hand in hand.
- Vrijheid binnen kaders. Kaders vind ik belangrijk met daarbinnen veel vrijheid.
3. Kun je vertellen over de verschillende functie die je bij de Rabobank hebt gehad?
Ongeveer de eerste 10 jaar in diverse (commerciële) functies gewerkt. Begonnen in een computerloos tijdperk. Dat is nu niet meer voor te stellen. Klanten kwamen elke week geld opnemen en storten aan de balie. En door de praatjes tussendoor wist je veel van hun (thuis)situatie en kon je goed inspelen op hun klantbehoeftes. Dit was een mooie tijd!
Na 10 jaar de overstap gemaakt naar mid- en backoffice. Hierdoor veel te weten gekomen over de administratie van de bank. En hoewel er veel is veranderd heeft deze tijd een goede basis gelegd over hoe zaken snel zijn te analyseren.
Ook in deze tijd gestart bij de nieuwe afdeling Krediet Risico Management. Eén van de onderdelen was dat ik regelmatig met de directeur meeging naar klanten die in ‘zwaar weer’ zaten. Hier heb ik goed geleerd dat vertrouwen de belangrijkste factor is bij financieren.
De afgelopen 20 jaar heb ik diverse functies gehad op het gebied van Control, Compliance, Kwaliteitsmanagement en Riskmanagement.
Diverse keren ingestapt in nieuwe functies vanwege reorganisaties. Daarbij heb ik mezelf de vraag gesteld of de ontwikkeling van de Rabobank en van mezelf nog steeds in lijn zijn met elkaar. Want alleen als je dit kunt bevestigen, dan blijf je met plezier naar je werk gaan. En dat doe ik!
4. Je werkt nu als Risk Control Partner Bedrijven bij de Rabobank, wat houdt deze functie precies in?
Als Risk Control Partner Bedrijven bij de Rabobank ben ik met name in gesprek met directie en management van lokale Rabobanken hoe zij de kwaliteit van dienstverlening van hun adviseurs aan onze klanten op peil kunnen houden c.q. kunnen verbeteren.
Voorbeelden hiervan zijn dag/weekstarts, postenoverleggen, coaching van medewerkers en implementatie van nieuw beleid en processen. Alles gericht op leren en verbeteren met elkaar.
Daarnaast is eerstelijns monitoring ook onderdeel van ons werk. Uitkomsten hiervan worden gedeeld en ook gebruikt om te leren.
Mooie uitdagende functie en past ook helemaal bij mijn passie, continu verbeteren zodat we allemaal beter worden. Stap voor stap. Met de huidige coronacrisis is dit een extra grote uitdaging!

5. Wat is je ambitie bij de Rabobank?
Ambitie is om voorlopig door te gaan in mijn huidige functie als Risk Control Partner Bedrijven. Ik zie hierin nog voldoende ruimte voor ontwikkeling. En als er iets op mijn pad komt (reorganisatie of eigen keus) dan zal het een functie zijn die valt in de brede scope van kwaliteitsmanagement, risicomanagement, procesmanagement, ketenmanagement of internal audit.
6. Heb je tips voor mensen die bij de Rabobank willen werken?
Belangrijkste is dat je het leuk vindt om elke dag met energie een bijdrage te leveren aan het vervullen van de behoeftes van onze klanten. Dat staat voorop.
En dat doe je vanuit je eigen normen en waarden die passen bij de normen en waarden van Rabobank en door het volgende gedrag te laten zien:
Ik zet een extra stap voor mijn klant
ik durf het verschil te maken in de maatschappij
ik doe het goede buitengewoon goed
jij wordt beter door mij
7. Je hebt veel volgers op LinkedIn, waar gebruik jij het medium vooral voor?
Op LinkedIn bouw ik zorgvuldig aan een breed netwerk. Veel connecties zijn werkzaam in het vakgebied van risk/control maar ook veel daarbuiten. Dat doe ik bewust, omdat ik er van overtuigd ben dat deze mix aan connecties mij zal helpen bij het vinden van een functie buiten Rabobank als dat op een later moment nodig mocht zijn.
Maar ook zonder op zoek te zijn naar een nieuwe functie geeft LinkedIn mij veel energie door bijvoorbeeld connecties te helpen met het delen van hun oproepen voor een andere functie of stageplek. Ik verwijs regelmatig mensen ook naar de landelijke vacaturebank van Rabobank, zodat het mes aan meerdere kanten snijdt.
8. Hoe is je work-life balance?
Dit is door Corona in een ander licht gekomen. Constant thuiswerken vraagt om het vinden van een nieuwe flow. Vooral bij agendabeheer merk ik dat. Nu veel calls, regelmatig achter elkaar. En de neiging achter elkaar door te gaan, zonder veel pauzes. Door hierover veel te sparren met collega’s en tips uit te wisselen lukt dit.
Thuiswerken heeft ook zeker voordelen. Door bijvoorbeeld tussendoor een rondje te wandelen of te fietsen. Ook was/ben ik in mijn functie flexibel in het vullen van mijn uren. Soms werk ik ’s avonds zaken uit, zodat ik overdag ook tijd heb voor een praatje tussendoor. Dat is voor mij een natuurlijke balans. En anders krijg ik wel een seintje van mijn echtgenote.
9. Wat is de beste tips die jij in je carrière hebt ontvangen?
Om vooral loyaal te zijn aan jezelf. Daar bedoel ik mee dat je iets doet, omdat je dat zelf graag wilt. Anders gezegd: dat je handelt vanuit je intrinsieke motivatie. Van mij wordt gezegd dat ik een logische denker ben met intuïtieve talenten. Deze combinatie maakt dat ik de zaken op mijn manier voor elkaar krijg, vanuit de inhoud en de manier waarop ik deze overbreng.
10. Heb je tips voor young professionals die aan het begin van hun carrière staan?
Kijk goed rond en doe veel ervaring op. Bouw je netwerk op (via LinkedIn), zoek uit wat of wie je inspireert, blijf je verwonderen, luister zonder te oordelen, leer van degene die je irriteert en werk vanuit je hart maar vergeet je hoofd niet.
11. Heb je een persoon in je netwerk waarbij het interessant zou zijn als hij/zij zijn of haar expertise wil delen met de volgers van Beroepenkompas?
Ik ken er meerderen. Maar één in het bijzonder. Een young professional die ik heb leren kennen via LinkedIn: Joep van Gelder. Hij heeft op z’n 25e al een bijzonder mooi cv opgebouwd!
We willen Hans Breuren graag bedanken voor het interview over zijn werk als Risk Control Partner Bedrijven bij de Rabobank!
Wil je graag jouw baan of iets anders met ons delen of ken je iemand die zijn expertise wil delen? Stuur ons dan een mail!