Werken als trainer/coach: functieomschrijving Tim Haarlemmer

Tim Haarlemmer legt uitgebreid uit wat zijn werk als trainer/coach inhoudt. Zo geeft hij je onder andere tips, legt hij uit welke competenties je als trainer/coach nodig hebt en vertelt hij waar zijn werkdag uit bestaat.

1. Waarom ben je trainer/coach geworden?

Ik heb het ontwikkelen van mezelf altijd heel leuk en interessant gevonden. Het leren van (nieuwe) dingen is leuk in zichzelf, maar heeft vaak ook veel voordelen. Je hebt meer plezier, krijgt meer zelfvertrouwen, meer kansen en ga zo maar door. Ik weet dat ik op de basisschool al andere kinderen hielp met leren, maar ik greep tijdens mijn studietijd pas wat kansen om te trainen en om evenementen aan elkaar te praten als dagvoorzitter. Ik was toentertijd vooral in de waan van het willen krijgen van een ‘ambitieuze baan’.

Echter merkte ik (gelukkig) al snel door mijn ervaring in het leren en het helpen leren van anderen, dat ik dat heel leuk vond en eigenlijk ook wel goed kon. Kansen maken kansen en daardoor kon ik op relatief jonge leeftijd al coach worden bij een traineeship. Ook hier leerde ik dat ik het werken als coach leuk vond. Ik beschouw het als een privilege om deel te mogen uitmaken om mensen een stapje verder te brengen in hun ontwikkeling. Dat heeft mij meer zingeving geboden dan bijvoorbeeld business consulting.

Tim Haarlemmer
Tim Haarlemmer vertelt Beroepenkompas alles over zijn werk als trainer/coach

2. Wat doe je als trainer/coach?

Dat ligt er waarschijnlijk aan aan wie je het vraagt. Er zijn heel veel trainers en coaches. Ik probeer mij te onderscheiden door mij vooral te richten op innovatie (technologie en methodes). Ik besteed daarom een belangrijk deel van mijn tijd aan het leren, toepassen en verbeteren van innovatieve methodes. Daarnaast vind ik het belangrijk om mezelf zoveel mogelijk te ontwikkelen, zodat ik ook beter word in mijn beroep. Ik doe zelf veel cursussen, ga op lange en korte retraites en studeer veel.

De werkzaamheden als trainer/coach zijn met groepen mensen ofwel individuen werken aan hun ontwikkeling. Dit kan gericht zijn op bepaalde vaardigheden (netwerken, presenteren, etc.) of kennis (geluk, filosofische ethiek, innovatie en leren). Met individuen (coaching) richt ik mij op young professionals en high potentials. Vaak zitten we dan in coachingsgesprekken, maar daar kan nog meer bij komen kijken door de digitale mogelijkheden die er daarvoor zijn.

Bij mij zit een deel van mijn werk ook de ondernemerskant van het verhaal, zoals het doen van acquisitie, administratie en netwerken.

3. Hoelang ben je al trainer/coach?

Ondertussen al acht jaar, in 2009 begon ik met ondernemen en daar zaten al snel klussen in als trainer. Dat breidde zich steeds verder uit tot coach en learning & development consultant. Ik heb nu redelijk wat inzicht en ervaring opgedaan om ontwikkeltrajecten op zo’n manier te ontwerpen dat je er het meest van daadwerkelijk toepast in je dagelijkse leven en werk. Ik zie dus in die acht jaar dat er veel groei heeft plaatsgevonden.

4. Vind je je baan als trainer/coach zwaar?

Ik ben continu enthousiast en sta bijna altijd ‘aan’; ik krijg veel energie van mijn werk en dit gaat zo ver dat ik eerder op moet letten dat ik soms werk moet laten liggen. Als je van je werk energie krijgt, is het niet zwaar. Tenzij je boven een bepaald aantal uren/opdrachten gaat werken. Dat heb ik inmiddels in de smiezen en dan hoeft dit beroep niet zwaar te zijn. Maar hier is het wel belangrijk om te melden dat het werk in het moment/net erna zwaar kan zijn. In een training of coachingssessie ben je veel alerter en bewuster en dit kost ook energie.

5. Hoe word je trainer/coach?

Toen ik begon had ik nog geen opleiding voor trainer/coach gedaan. Met ervaring in een bepaald domein (vaardigheid/kennis) kan je al wel gaan trainen en coachen. Echter is er dus veel concurrentie en je kan niet trainen ‘boven je competentie’. Je moet jezelf ontwikkelen, wil je meer aankunnen en meer impact hebben. Daar zitten veel vlieguren en opleidingen in. Laatst heb ik dit uitgerekend en ik kwam op de volgende data:

• 250+ coachingsuren
• 3.400+ mensen getraind
• 1.550+ uren getraind
• 150.000+ views online cursussen op mijn YouTube-kanaal
• 7 retraites tussen de 3-34 dagen en 400 uur meditatie
• 5 academische programma’s, waaronder een eerstegraads lesbevoegdheid en 4 programma’s langer dan 4 maanden
• 350+ uren aan online academische cursussen (MOOCs)
• 200+ boeken over filosofie, leren, business, psychologie, self improvement
• De kosten na mijn academische studies zijn ongeveer 30.000 euro

6. Heb jij bepaalde coachmethodieken die je hanteert?

Jazeker! En die zal (hopelijk) elke coach wel hebben. Echter zal je ook zien dat elk coachee weer anders is en hier pas je je methodiek op aan. Het is dan de kunst om ‘meester’ te worden van zoveel mogelijk methoden, zodat je die kan toepassen op het juiste moment bij de juiste coachee. Die coachtechnieken kan je leren van het internet, maar veelal heb ik ze opgedaan en voor het eerst beoefend in trainingen. Naast de gesprekstechnieken bestaan er ook nog veel apps en devices die de coachee helpen bij het vergroten van het zelfinzicht en het vermogen zichzelf te ontwikkelen.

Die methoden helpen mij ook weer met gerichter en gepaster coachen. Het gaat er allemaal om dat de coachee de lessen daadwerkelijk in zijn of haar leven toepast, zodat hij/zij ook de resultaten van zijn/haar ontwikkeling zal merken.

7. Wat zijn jouw talenten en hoe wist je dat dit past bij een beroep als trainer en coach?

Ik denk dat ik heel nieuwsgierig ben. Dit heeft mij erg geholpen in het begrijpen van mezelf en anderen, maar ook om veel te leren over leren en de thema’s waar ik me mee bezighoudt. Het is denk ik ook belangrijk om oprecht geïnteresseerd te zijn in de ander, want zo ontdek je het best wat die ander nodig heeft en hoe die ander dit ook gaat gebruiken.

8. Waar bestaat jouw dagindeling uit?

Daar is eigenlijk weinig zinnigs over te zeggen. Ik ben ondernemer en kan enerzijds mijn tijden en werk zelf plannen. Aan de andere kant ben ik natuurlijk afhankelijk van de agenda van mijn trainees/coachees/opdrachtgevers. Elke dag is weer anders. Dit betekent ook dat je soms in de weekenden of avonden uren maakt. Ik houd mijn tijd goed bij en weet dat ik gemiddeld 54 uur per week werk. Dit zal meer een persoonlijke keuze zijn en ik weet niet of dit gemiddeld is. Ik heb veel energie en ik vind mijn werk leuk, dus dan maakt het niet zoveel uit dat je meer dan 40 uur werkt.

9. Wat zijn de voordelen van jouw beroep als trainer en coach?

Die zijn er in mijn optiek heel veel, hier een korte opsomming van de belangrijkste voordelen:

• Het geeft mij en anderen veel energie
• Mensen zijn dankbaar voor mijn werk
• Je ziet redelijk direct effect van je werk
• Het is ook een beroep dat je op meerdere lagen van je mens-zijn raakt, dus niet alleen cognitief, maar ook emotioneel en spiritueel en dat maakt het een erg rijk beroep
• Andere mensen ontwikkelen is meteen jezelf ontwikkelen
• Ik beschouw het zelf als een privilege om mensen te helpen groeien en vind het bijzonder dat je deel mag uitmaken van hun persoonlijke reis

10. Wat zijn de nadelen van jouw beroep als trainer en coach?

Die zijn er ook en zullen per persoon waarschijnlijk veel verschillen, maar hier de belangrijkste voor mij:

• Reizen (je moet relatief veel reizen naar trainingen en coachees)
• Zelf vind ik het niet fijn om de hele week te coachen en te trainen. Een ander perspectief en een andere energie helpt in het scherp houden van mezelf en niet vast blijven zitten in het trainen. Ik denk dat je je ook op andere vlakken moet blijven ontwikkelen. Ik werk dus ook als learning & development adviseur bij ICM, zodat ik meer bezig ben met het ontwerpen van (innovatieve trajecten), maar ze niet zelf geef.
• Acquisitie is iets wat veel trainers en coaches niet leuk vinden. Ik richt mij meer op grotere opdrachten en doe dus minder aan acquisitie. Het is dan natuurlijk minder leuk als iets niet doorgaat, maar het is ook wel weer erg gaaf als het wel doorgaat

11. Heb je tips voor mensen die trainer en coach willen worden?

Veel vlieguren maken, methodes eigen maken jezelf speciaal maken, veel tijd stoppen in je persoonlijke ontwikkeling en zorgen dat je zichtbaar bent (of veel netwerkt).

Met andere woorden: zorg dat je op een plek komt waar je veel vlieguren kan maken. Sluit je bijvoorbeeld aan bij een organisatie waar je veel kan trainen, denk aan een sportvereniging, een opleidingsinstituut of een middelbare school. Op die manier kan je veel leren over hoe mensen leren en hoe jij daaraan kan bijdragen.

Met die methodes eigen maken bedoel ik dat je je eigen ‘toolbox’ beheerst en je daarmee kan onderscheiden. Er zijn natuurlijk de basics, maar wellicht specialiseer jij je in webinars, bepaalde thema’s, quantified self, etc. Ik werk erg veel in het innovatieve domein van leren en neem het uitgevoerd hebben van je inzichten in de praktijk als leidraad voor mijn trainingen en coaching. Dat laatste klinkt logisch, maar trainingen en coachingsessies staan vaak los van iemands (werk)leven: er wordt van iemand verwacht dat hij/zij zelf de lessen in de praktijk brengt. Daar ligt in mijn optiek een enorme kans, omdat deze aanname nogal groot is dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.

‘Maak jezelf als tainer en coach onderscheidend’

Met jezelf speciaal maken bedoel ik dat mensen het vaak fijn vinden als jij je op een bepaalde manier bewezen hebt (of in ieder geval echte ervaringen en voorbeelden hebt) van dat wat je onderwijst. Het gekke is ook dat mensen meer van je aannemen naarmate je een exotischer profiel hebt. Hoe maak je jezelf speciaal? Dat ligt waarschijnlijk aan je topics. Mij heeft het erg geholpen om retraites te doen, een maand in een Chinees kung fu klooster te zitten, maatschappelijke figuren te interviewen als Ruud Lubbers en Al Gore, of door YouTube video’s te maken en naar (internationale) congressen over leren te gaan.

De persoonlijke ontwikkeling is belangrijk omdat je jezelf goed moet kennen als je traint en/of coacht. Jij bent namelijk deel van alle dynamiek die er op dat moment is en als dat deel redelijk onbekend is voor je kan je iemand niet zo goed helpen. Het kan zijn dat je in een coachingsessie meer je eigen problemen/projecties aan het behandelen dan die van je coachee. Ook door zelf veel te doorleven en veel verschillende en diepgaande inzichten op te doen kan je ook anderen beter van dienst zijn.

Als laatst word je niet zomaar trainer of coach, mensen moeten je ook als zodanig zowel herkennen (zien) als erkennen. Daarom moet je de boer op zodat mensen jou en jouw kwaliteiten kennen.

Al deze facetten zijn er niet slechts voor de beginnende trainer/coach, maar ook voor de ervaren professional. Leren en ontwikkelen is echt een ambacht waarop je je de rest van je leven kan verbeteren en daarmee blijft het – in ieder geval voor mij – altijd uitdagend.

12. Wat kunnen valkuilen zijn als je trainer en coach wil worden?

De belangrijke valkuil is dat jij als trainer/coach meer gemotiveerd bent om de trainee/coachee verder te helpen dan de trainee/coachee zelf. Dat creëert een ‘gevaarlijke’ dynamiek en een soort symbiose. In andere woorden: jij gaat harder werken en de ander laat jou het werk doen en zo bereikt niemand wat. Afgezien van frustratie en ontevredenheid dan. Ik moest daar vooral in het begin van toen ik coachte goed op letten, ook aangezien ik een enthousiast en ondernemend individu ben. De kunst is om de verantwoordelijkheid voor verandering bij de coachee/trainee te letten en tegelijkertijd betrokken te zijn (zonder iemands autonomie en verantwoordelijkheid over te nemen).

13. Wat zijn je ambities voor de toekomst binnen of buiten dit beroep?

Ik leer nu erg veel over leren en geluk. Dat zijn twee thema’s die ik veel verder met elkaar wil verweven in de toekomst. Ik weet door mijn werk in innovatie dat er veel meer mogelijk is dan in de afgelopen eeuwen (en millennia) en dat deze vernieuwingen ook kunnen worden toegepast op het krijgen van een beter leven (wat dat per persoon ook precies moge zijn; hoewel daar wel veel overlap in zit). Ik wil in de toekomst hier meer aan (mee) gaan werken.

 

Bedankt voor het uitlichten van je beroep Tim!

Wil je graag jouw baan uitlichten of wil je juist dat er een andere baan wordt behandeld op Beroepenkompas.nl? Stuur me dan een berichtje!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *